Kuinka sattuikaan tänään, että aamulla ensimmäiseksi selailin paikallista lehdykkäämme, jonka mielipidepalstalle joku älyn jättiläinen oli kirjoittanut naisten liikennekäyttäytymisestä... En tiedä, minkä sortin urpo kyseinen herrashenkilö tosielämässä onkaan, mutta yleistämisen taidon hän ainakin hallitsi moitteettomasti...

Hän kyseenalaisti naisten liikenteelliset taidot mm. näillä perusteilla:

a) jokunen naishenkilö ei ollut pihasta tielle ajaessaan väistänyt kirjoittajaa tämän liikkuessa polkupyörällä jalkakäytävällä. Ei tainnut sedälle juolahtaa mieleen, että ovat saattaneet olosuhteetkin vaikuttaa tilanteeseen, ehkä hänenkin näkyvyytensä on ollut rajallista tai jotain muuta sellaista...

b) Kirjoittajan mukaan viimeisen muutaman vuoden aikana hän oli nähnyt kahden naisihmisen liikkuvan erittäin suurella nopeudella paikallisen taajamamme keskustassa. Ylinopeus ei kuitenkaan siis ollut naisten suurin synti liikenteessä, vaikka hän olikin joutunut ainakin kerran säikähtämään automarketin parkkiruudusta vilkkaasti lähtenyttä naiskuljettajaa.

c) Kirjoittajan mukaan naiskuskit puhuvat estottomasti kännykkään ajaessaan, mikä hänen mielipiteensä mukaan johtuu siitä, että on otettava kiinni ne noin 150 000 vuotta, jonka aikana ihmiskunta on joutunut olemaan ilman kännyköitä... Erityisesti kirjoittaja oli kiinnittänyt huomiota siihen, että puhelimeen puhutaan liikenneympyrässä ajaessa. Mahtavatko naiset erityisesti sopia, että juuri niiden n. 5 sekunnin aikana, kun liikenneympyrässä viivytään, joku soittaa heidän kännykkäänsä???

Ai että. Minulla ei nyt ole tähän tempaista ihan virallista tilastoa asiasta, mutta ihan mutu-tuntumalla ja esim. Moottori-lehden kuolinkolaritapausten kuvauksia parin vuoden ajan lukeneena voisin minäkin yleistää rankalla kädellä näin:

90 % kuolinkolareista on miesten syytä. He ajavat humalassa, lääkkeiden vaikutuksen alaisina, väsyneinä, tekevät itsemurhia ajamalla tai saavat sairaskohtauksia ratissa. He hurjastelevat ja yliarvioivat omat ajokykynsä, ovat yllytyshulluja ja kykenemättömiä arvioimaan ajo-olosuhteita. Veikkaisin, että ainakin  90 %  rattijuopoista on miehiä.

26 vuotta autoa ajaneena, ammattiajoluvan omistajana ja päivittäin autoa käyttävänä voisin huoletta yleistää, että suurin osa punaisia päin ajavista on miehiä. Suurin osa ylinopeutta ajavista on miehiä. Suurin osa niistä autoilijoista, jotka jättävät pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton viereen on miehiä. Suurin osa autoilijoista, jotka eivät käytä vilkkua, ovat miehiä. Suurin osa niistä autoilijoista, joilla on moottoritiellä niin kiire, etteivät malta odottaa edessä ajavan siirtymistä turvallisesti ohituskaistalta pois oikealle kaistalle vaan ajavat metrin päässä puskurissa 120 km:n tuntivauhdissa, tööttäilevät ja vilkuttelevat valoja, ovat miehiä. Suurin osa moottoritiellä oikealta ohittajista on miehiä. Jatketaanko listaa?

Kaiken tämä perusteella olen vakaasti sitä mieltä, ihan noin yleistyksenä, että miessukupuolisille henkilöille ei saisi myöntää ajokorttia ennen 30 vuoden ikää ja ilman psykologin myöntämää todistusta siitä, että henkilöllä on neutraali suhtautuminen autourheiluun. Edelleen miehiltä tulisi ottaa ajokortti pois viimeistään 55 vuoden iässä, jokaisen miehen autossa tulisi olla alkolukko vakiovarusteena ja asennekasvatuskurssin tulisi olla jokavuotinen ja pakollinen tapahtuma.

Ihan yksilötasolla olen sitä mieltä, että on surullista, kun yleistetään rankasti. Ihan yksilötasolla olen sitä mieltä, että liikenteestä ei löydy täydellisiä kuskeja, mutta sieltä löytyy paljon liikennesäännöt huomioivia ja niitä kunnioittavia ihmisiä, niin miehiä kuin naisiakin. Ikävä kyllä sieltä löytyy myös paljon liikennesäännöt huomiotta jättäviä ja toisten turvallisuudesta piittaamattomia kuskeja, niin miehiä kuin naisiakin.

Tänään en ollut ainoa, jota liikennesäännöt ja niiden noudattamatta jättäminen puhuttavat. Lisää vuodatusta aiheesta mm. täältä: http://katio.vuodatus.net/ . Olen Katin kanssa ihan samaa mieltä siitä, että esim. suojatien eteen pysähtyneen auton huomioimatta jättäminen on liikenteessä hengenvaarallinen uhka. Olen itse ollut taksikuskipäivinäni todistamassa sitä, kuinka kahden suojatien eteen pysähtyneen auton  (Mäkelänkadulla Helsingissä) ohi porhalsi bussikaistalla juuri pysäkiltä lähtenyt bussi ja ajoi suoraan päin suojatielle juossutta nuorta poikaa. Siinä tilanteessa oli onni onnettomuudessa, huolimatta metrien mittaisesta ilmalennosta poika selvisi tilanteesta vain muutamalla mustelmalla ja aivotärähdyksellä.

Meillä Nummelassa ja lähiympäristössä on useita liikenneympyröitä, joissa ajaminen on varsinkin ruuhkaiseen aikaan ihan hasardihommaa. Näissä ympyröissä on yleensä vain yksi kaistakin, joten ei luulisi olevan vaikeaa tulla ympyrään ja poistuessaan vilkuttaa oikealle. Mutta ei. Lisäyllätyksiä aiheuttavat (sinänsä kohteliaat) kuskit, jotka pysäyttävät keskelle ympyrää päästäkseen oikealta kolmion takaa muita autoilijoita ajamaan. Lohjan uuden moottoritien päälle rakennetuissa ympyröissä Hanko-Hyvinkää -tiellä on suunnittelijalla tai rakentajalla tullut emämunaus: keskusympyrä on rakennettu niin matalaksi, että ympyröiden yli ajetaan surutta, kun pelkoa auton rikkoutumisesta ei ole. Duh?!

Ei ole ihme, että liikenteessä henkensä menettäneiden ja loukkaantuneiden määrät vain lisääntyvät vuosien mittaan. Lisääntyvä liikenne velvoittaisi varsinkin meitä autoilijoita entistä suurempaan tarkkavaisuuteen ja varovaisuuteen... toivossa on hyvä elää.