Tämä tauti tuntuu vieneen ajattelukyvyn lisäksi muistini... Jo perjantaina minua oli Tallinnasta palatessa odottamassa parikin isoa kirjekuorta, joista toisessa oli yksi reissuhuivi ja toisessa Paperi40:n virkkausvaihtolahja minulle! Ja minä onneton olen unohtanut aiheesta blogata ja niinmuodoin myös kiittää *hyi!* Mutta tässä tulee, kuvan keralla, kiitokset mukavasta lahjasta!

2819907159_953261ce5f.jpg?v=0

Ihana pikkuinen, virkattu käsilaukku, jossa on vuori ja herkän vaaleansiniset sydännapit, aivan minun väriseni (siis oranssi) kukkasella koristeltu pussukka sekä upea, upea käsintehty kortti, sekin juuri lempiväriäni oranssia, sisällä hauska kesäruno. Kiitos Paperi40, sinun pakettisi lähtee todennäköisesti tänään matkaan!
***
Taisin mainita tuossa Tallinnan reissun bloggauksessani, että ostin sieltä myös käsityökirjallisuutta...

2820720406_92f9494766.jpg?v=0

Viru-keskuksen R-kioskilta löytyi uusin VK, joita ostin siis kaksin kappalein, ja toinen niistä lähtee tänään postin matkassa Matunille, jolta lehti vielä olli jäänyt uupumaan. Minä en tuota VK:ta ostanut Vihervaaran tai palmikkolapasten vuoski, sillä kuten tunnettua, en neulo palmikoita. Enemmän kiehtoivat nämä:

2820720588_9b63c8917c.jpg?v=0

ja nämä

2820720532_6d6b06afb6.jpg?v=0

Samalta kioskilta lähti mukaan myös saksalainen virkkauslehdykkä,  Dekoratives Häkeln, jolla näkyy Saksassa olevan hintaa 2 euroa ja Tallinnassa hinta oli 35 kruunua, eli ei pahasti enempää. Naurettava hinta näin monesta minun silmääni miellyttävästä pikkuliinan mallista, on ihan pakko sanoa. Saisikohan tuota lehteä Suomestakin jostain? Tämä on tällä hetkellä lehden malleista se "ekakstoteutettavin":

2820720348_ea8213e74f.jpg?v=0

Ei ehkä tuon värisenä kuitenkaan, mutta malli miellyttää silmääni todella.

Todeliinen löytö oli kuitenkin setukaisten pitseistä kertova ja niiden malleja sisältävä kirjanen, jonka löysin Mestarien pihan yhdestä liikkeestä. Harmillista kyllä, tekstit ovat vain viroksi, mutta kun riittävän kauan lukee ja lahjakkaasti arvailee, niin asia kyllä tekstistä selviää. Jos setukaiset eivät ole tuttu käsite, tässä linkki Wikipediaan. Liikkeessä, josta kirjaseni ostin, oli moderneja vaatteita, joiden koristeluihin oli otetu vaikutteita ja malleja setupitseistä. Ei ollenkaan hullumpi idea, erityisesti mustaan kankaaseen yhdistettynä nuo iloisenkirjavat pitsit olivat viehättäviä.

Tässä pari suosikkiani noista pitseistä:

2819907049_4cb8d1d531.jpg?v=0

2819907091_fc5718f5e7.jpg?v=0

Kaikilla väreillä on oma symboliikkansa, en vain ole vielä jaksanut yrittää kääntää kaikkea, olen vain tyytynyt tutkimaan kuvia ja pohtimaan, milloin, minne ja miten toteuttaisin noita pitsejä.

Siinäpä ne, Tallinnan kirjallisuustuliaiset. Seuraavan kerran Tallinnaan mennessäni taidankin keskittyä etsimään näitä tuomisia. Ulkomaisten lehtienkin kohdalla kun tuntui valikoimaa riittävän.
***
Siinäpä ne unohtuneet asiat taisivat tällä kertaa olla. Niin, kävin eilen lääkärissä ja diagnoosi oli kuin olikin poskiontelotulehdus. Sain kolme päivää sairaslomaa, antibioottikuurin ja lihasrelaksanttia, sillä vasen hartiani on ihan jumissa *ja johtuu vain ja ainoastaan tästä taudista, heh!* ja olen yskinyt itselleni oikeaan kylkeen lihasjumin sinnekin. Viime yön olen ollut absolut taju kankaalla tuon lääkkeen takia ja aamulla oli pakko nousta sika-aikaisin hoitelemaan lapset koulubussiin, mutta nyt aion mennä takaisin vällyjen väliin. Antibioottikin tuntuu heti vaikuttavan, sillä niistämistä riittää taas uudestaan.
***
Ai niin, itselle taas muistiin, että toiseen reissuhuiviin meni 32 g lankaa. Sillä aloitettiin syyskuun langankulutus.
***
Tällainen on muuten näkymä lähimmästä ikkunastani. Tai siis oli noin puoli tuntia sitten:

2819907265_8002f55228.jpg?v=0

Kovin syksyistä. Molemmat autommekin kököttävät pihassa, sillä minä olen kotona ja isäntä lähti työautollaan työmatkalle, jolta palautuu onneksi jo huomenna. Siihen asti yritän parhaani mukaan pitää huushollia jotenkin pystyssä.